ogólna

Czyszczenie DPF – dlaczego filtr się zapycha i czy możemy wyczyścić go samodzielnie?

Ostatnimi czasy, filtry DPF stały się bardzo drażliwym tematem, szczególnie dla wszystkich właścicieli aut, które posiadają silnik diesla. Istnieje mnóstwo legend i mitów o astronomicznych kosztach wymiany, a ich usuwanie zaczyna być równie popularnie, jak niegdyś cofanie liczników przejechanych kilometrów. Bez względu na to, czy nasz pojazd napędzany jest benzyną czy ropą, warto dowiedzieć się więcej o filtrach cząsteczek stałych, o których jest głośno a możliwe, że będzie jeszcze głośniej.

Jeśli mamy problem z naszym filtrem, być może konieczne jest czyszczenie DPF. Istnieje mnóstwo firm, które świadczą usługi tego typu. Ich cena może być zróżnicowana, dlatego zaleca się rozeznanie w Internecie, aby orientować się mniej więcej, z jakim kosztem musimy się liczyć.

Czym tak właściwie jest DPF w samochodzie?

Zarówno filtry FAP, jak i DPF pojawiły się w pojazdach w wyniku normy o emisji spalin. Wraz z nadejściem roku 2001, podjęto walkę ze szkodliwymi cząsteczkami stałymi. Są to bowiem drobiny popiołu, węgla, a także siarczany obecne w spalinach, które są wyjątkowo niekorzystne dla środowiska naturalnego oraz dla człowieka, a jak można dowiedzieć się z wielu źródeł, powodują także wzrost ryzyka zachorowania na nowotwór. Jeżeli chodzi o auta z silnikiem diesla, wspomniana norma miała na celu ograniczenie ilości stałych cząsteczek, emitowanych na jeden kilometr, co dla branży motoryzacyjnej stało się nie lada wyzwaniem. Okazało się, że rozwiązaniem mogą być specjalne filtry cząsteczek stałych, które je najpierw skutecznie wyłapują, po czym dopalają.

Filtr DPF – dlaczego ten może się zapychać?

Głównym problemem dla filtrów FAP oraz DPF, zaczęły być zwykłe miejskie warunki. Pokonywanie krótkich tras po mieście nie daje możliwości suchym filtrom, aby te mogły osiągnąć odpowiednią temperaturę dopalania. Konsekwencją tego jest to, że zamiast spalania cząsteczek, filtr zaczyna się zapychać, a wówczas konieczne jest czyszczenie DPF, bądź też wymiana. Niestety ta druga opcja, może wiązać się z wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych!

Okazuje się, że nawet w wypadku posiadania sprawnego filtra cząsteczek stałych, możemy ryzykować dodatkowe koszty. Jego obecność ma bowiem niekorzystny wpływ na osiągi auta, a także sprawia, że spalanie paliwa może być podwyższone. Stanie się tak szczególnie wtedy, kiedy obecny w samochodzie filtr będzie już dość mocno zapchany. Wspomniane wyżej objawy, to typowe reakcje pojazdu, na właśnie taką okoliczność. Można nieco opóźnić czyszczenie DPF, natomiast wymaga się wówczas stosowania olejów niskopopiołowych, które są dość drogie, a dodatkowo należy je wymieniać nieco częściej.

Samodzielne czyszczenie filtra DPF – czy to możliwe?

Z pewnością uda się nam odnaleźć wiele stacji obsługi pojazdów, które zaoferują nasz czyszczenie DPF. Pamiętajmy, że może to oznaczać pewną ingerencję w jego konstrukcję. Możemy jednak samodzielnie go wyczyścić, bez konieczności demontażu. W takim wypadku, rozwiązaniem będą specjalne preparaty od znanych preparatów, które są do tego przeznaczone. Owy płyn wprowadza się do zimnego filtra, a ten już w przeciągu kilkunastu minut, będzie w stanie wypalić wszelkie zabrudzenia, kiedy pozostawimy pojazd na obrotach jałowego biegu.

Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie – jak często filtr DPF, powinien być czyszczony. Jeśli samochód jest eksploatowany odpowiednio i przy zastosowaniu wspomnianych wyżej środków, konieczność regeneracji DPF nie będzie zbyt częsta. Zaleca się jednak, aby jednoznaczne objawy zapchania się filtra cząsteczek stałych, nie były przez nas bagatelizowane.